måndag 19 november 2012

Gör rektorn på Grönkullaskolan fel?


Rektorn på Grönkullaskolan tar till oortodoxa metoder och tar med barnen ut i kylan när ordningsproblemen i klassrummet blir för svåra. Rätt eller fel? Uppfostran eller kollektiv bestraffning?


Rektor Bernt Friberg

Lärare har ett uppdrag att fostra, men till skillnad från föräldrar kan inte lärare bestraffa barn, vilket vanligtvis är bra. Problemet i det här fallet är att alltför många barn i samma rum saknar vanligt hyfs och beter sig dåligt genom att störa lektionerna med hurtiga tillrop som ”bög” och ”hora”.  Bara det att rektorn själv sköter undervisningen i klassrummet tyder på att det är problem som eskalerat under lång tid. Att ta ut eleverna varje gång situationen blir ohållbar är ett sätt att visa dem var gränsen går. Vad drabbas eleverna egentligen av? Fem minuter extra friskluft och en extra rast.


Problemet är dock att skollagen  är tydlig:
5 kap 7 §
I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan får en lärare visa ut en elev från undervisningslokalen för högst återstoden av ett undervisningspass, om
 1. eleven stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt, och
 2. eleven inte har ändrat sitt uppförande efter uppmaning från läraren.

Skollag 2010:800
 

Så utifrån vad lagen säger har rektorn rätt att ta med sig de elever som stör ut på skolgården, men inte de andra eleverna som inte gjort något. De blir alltså bestraffade bara för att de råkat befinna sig i samma rum som de bråkiga eleverna.

 
Utifrån ett strikt juridiskt perspektiv kan jag tycka att rektorn har gjort fel, men frågan är väl närmast vad han skulle ha gjort istället?

 

                     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar