Rektorn på Grönkullaskolan tar till oortodoxa metoder och
tar med barnen ut i kylan när ordningsproblemen i klassrummet blir för svåra.
Rätt eller fel? Uppfostran eller kollektiv bestraffning?
Rektor Bernt Friberg
Lärare har ett uppdrag att fostra, men till skillnad från
föräldrar kan inte lärare bestraffa barn, vilket vanligtvis är bra. Problemet i
det här fallet är att alltför många barn i samma rum saknar vanligt hyfs och
beter sig dåligt genom att störa lektionerna med hurtiga tillrop som ”bög” och ”hora”.
Bara det att rektorn själv sköter
undervisningen i klassrummet tyder på att det är problem som eskalerat under
lång tid. Att ta ut eleverna varje gång situationen blir ohållbar är ett sätt
att visa dem var gränsen går. Vad drabbas eleverna egentligen av? Fem minuter
extra friskluft och en extra rast.
Problemet är dock att skollagen är tydlig:
5 kap 7 §
I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan får en lärare visa ut en elev från undervisningslokalen för högst återstoden av ett undervisningspass, om
1. eleven stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt, och
2. eleven inte har ändrat sitt uppförande efter uppmaning från läraren.
Skollag 2010:800
5 kap 7 §
I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan får en lärare visa ut en elev från undervisningslokalen för högst återstoden av ett undervisningspass, om
1. eleven stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt, och
2. eleven inte har ändrat sitt uppförande efter uppmaning från läraren.
Skollag 2010:800
Så
utifrån vad lagen säger har rektorn rätt att ta med sig de elever som stör ut
på skolgården, men inte de andra eleverna som inte gjort något. De blir alltså
bestraffade bara för att de råkat befinna sig i samma rum som de bråkiga
eleverna.
Utifrån
ett strikt juridiskt perspektiv kan jag tycka att rektorn har gjort fel, men
frågan är väl närmast vad han skulle ha gjort istället?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar