Klassråd, sensommarsolen lyser in på
trötta elever. Det är dags att komma överens om ordningsreglerna i
klassrummet, för de skall man komma överens om gemensamt. När allt
är klart plitas de ner på ett A3 ark och sätts upp längst fram i
klassrummet eller vid ingången, så att alla ser den.
Sättet det görs på är demokratiskt och bra, men ofta brukar
eleverna blanda ihop lagar, regler och normer så det bara sjunger om
det. Därför bör läraren, redan innan man börjar skriva en lista,
gå igenom skillnaderna mellan just lagar, regler och normer så att
eleverna vet vad de skall ta med bland ordningsreglerna, och vad som
inte behöver tas med.
Lagar
lagarna stiftas (godkänns) av
riksdagen. Det är varje medborgares plikt att veta vilka lagar som
gäller för den personen. Lagar har även en tydlig straffpåföljd.
Eftersom lagarna redan finns nedskrivna, behöver inte eleverna fylla
i dem på sin lista. Exempel på handlingar som regleras i lag kan
vara:
*Man får inte kalla någon något
elakt som hora eller bög.
*Man får inte slåss
*Man får inte stjäla av varandra
*Man får inte filma eller fota en som
inte vill bli filmad eller fotad
osv... den sista återkommer jag till.
Poängen är att det inte blir bättre
av att eleverna skriver ner detta som regler, eftersom de, mer eller
mindre medvetet, vet att det inte finns något egentligt straff om
man bryter mot ordningsreglerna. De förstår inte att lagar faktiskt
för med sig en straffpåföljd. Det är just det som är speciellt
med lagar.
Regler
Regler är enklare saker som inte ryms
inom ramen för lagarna eftersom de skulle bli allt för petiga i
sitt innehåll då. Regler finns också till för att ändra
straffrätten i sporter. Man får t.ex. inte slåss enligt lagen men
i en boxningsmatch kan man slå någon medvetslös utan att drabbas
av straff. Det är normer och regler som skall skrivas ner som
ordningsregler i klassrummet. Det är ofta enkla saker:
*Kasta bara snöbollar på ett
speciellt område
*Vänta på din tur om du vill... (sätt
in valfri leksak, dator, videospel eller liknande här)
*Tugga inte tuggummi under lektionen
*Ha inte mobilen framme under
lektionstid
*Gå inte utanför skolområdet utan
tillstånd
osv...
Inget av detta är egentligen
straffbart, det är därför man måste komma överens inom klassen
om det är godkänt eller inte att göra dessa handlingar, och även
att bestämma något symboliskt straff om man bryter mot en
ordningsregel.
Lagen om fotoförbud måste vara
utskriven som en allmän regel på skolan och regeln måste vara känd
av de som går på skolan. Dessutom skall skyltar måste vara
uppsatta vid ingången om att fotoförbud råder för att den skall
gälla. Personligen tycker jag att det är viktigt att man gör så
på skolorna för att förhindra att bilder och filmer av nedsättande
karaktär skall spridas Facebook eller Youtube. Om det är straffbart
går det iaf. att polisanmäla, vilket är omöjligt annars.
Normer
Normer, slutligen, är sådant vi får
med oss i uppväxten från släkt och vänner. Det kan också kallas
god uppfostran eller vanligt normalt ”hyfs”. Ibland kan det vara
nödvändigt att fylla i normerna bland ordningsreglerna, helt enkelt
eftersom det finns barn som inte fått med sig uppfostran och hyfs i
sin uppväxt. Bland det man kan ta med kan nämnas:
*Skrik inte rakt ut i klassrummet
*Träng dig inte före i matkön
*Duscha efter det att du haft idrott
*Ät inte mat med öppen mun och smaska
inte
*Ha inte ytterkläder på dig inomhus
*Tala inte i telefon under lektionstid
*Tvätta händerna efter det att du
varit på toaletten
osv..
På det hela taget, mer saker kopplade
till elevernas beteende för att få dem att förstå vad som kan
anses vara gemensamma ”regler” i samhället för att få en
större grupp att kunna samarbeta på en liten yta med så litet bråk
och slitningar som möjligt.
Om man bara följer dessa enkla små
rekommendationer är det mycket lättare att få eleverna att skriva
regler inom sin egen sfär och dessutom kan man öka förståelsen
för behovet av lokala ordningsregler.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar